دادخواست اعسار و تقسيط چيست؟

مجتمع حقوقي صدف ارائه دهنده برترين راه كارهاي حقوقي-مشاوره حقوقي تلفني رايگان توسط وكلاي پايه يك دادگستري 16-66567311-021

دادخواست اعسار و تقسيط چيست؟

۳۸۹ بازديد

16الي 66567311-021

همين حالا تماس بگيريد (مشاوره رايگان)

 

 در نگاه كلي قانون خانواده، معمولا اعسار و تقسيط اگـر خارج از زندان ارائه شود، بخصوص درباره مهريه‌هاي سنگين مورد پذيرش قرار نمي‌گيرد يا اين‌كه قاضي با تخفيف اندكي و با تعيين يك پيش قسط سنگين مهريه را قسط بندي مي‌كند و در بهترين حالت يك سوم مهريه را پيش و مابقي آن را به شكل ماهي يك سكه دريافت مي‌كند. به اين مساله توجه كنيد تنها در صورتي اعسار مرد پذيرفته مي‌شود كه زن نتواند مال يا اموالي را به دادگاه معرفي كند. شيوه معرفي هم بسيار ساده است. مثلا زن عنوان مي‌كند همسرش در يك بانك يا جايي سرمايه‌اي دارد و بعد دادگاه با ارائه نامهاي به آن محل خاص و دادن نامه به زن، از آنجا مي‌خواهد تا اموال مرد را توقيف و گزارش آن را به دادگاه اعلام كنند. با چنين نامه‌اي حتي پول پيش خانهاي كه زن و شوهر در آن زندگي مي‌كنند، طلبي كه شوهر از ديگري دارد، پولي كه بابت پيش خريد خانه يا خودرو داده شده، وديعه بانكي براي دريافت وام مسكن و... هم قابل توقيف است و اگر ثابت شود كه جايي خلاف دستور دادگاه عمل كرده و اين مال را توقيف نكرده‌اند، با آنها برخورد قانوني سختي خواهد شد و كار آنها در حكم يك عمل مجرمانه تلقي مي‌شود.

زندان در نظام قضايي جايگاه ويژه‌اي دارد و رفتن به زندان از نظر قاضي به اين معني است كه مرد واقعا توان پرداخت مهريه را ندارد و هيچ كلكي در كار نيست. به همين سبب برخي از مردان بعد از دادخواست اعسار و تقسيط به زندان مي‌روند، برخي نيز بلافاصله بعد از حـضــور در زنــدان دادخــواسـت اعـسـار مـي‌دهـنـد. دادخواست از زندان اين مزيت را دارد كه سبب مي‌شود پرونده به سرعت در مرحله رسيدگي قرار بگيرد. اساسا اين امتياز يك زنداني است كه خيلي زود پرونده‌اش رسيدگي مي‌شود چون طبق عرفي نانوشته در ميان قضات فرد نبايد بي‌دليل در زندان بماند. يك نكته طلايي هم وجود دارد و آن اين است كه اگر مرد از زندان و با دستبند به جلسه دادگاه بيايد، اين مساله تاثير زيادي در تخفيف مجازات ــ در صورتي كه واقعا معسر باشد و توان پرداخت كامل مهريه را نداشته باشد ــ دارد. به همين سبب در اغلب اوقات به زندان رفتن مرد كمك زيادي به حل مشكل مهريه او مي‌كند و پرونده او را در مسير حل شدن قرار مي‌دهد.

 

مشاوره حقوقي رايگان با وكيل خوب دادگستري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.