زن و شوهر در چه صورت از هم ارث مي برند

مجتمع حقوقي صدف ارائه دهنده برترين راه كارهاي حقوقي-مشاوره حقوقي تلفني رايگان توسط وكلاي پايه يك دادگستري 16-66567311-021

زن و شوهر در چه صورت از هم ارث مي برند

۳۸۸ بازديد

16الي 66567311-021

همين حالا تماس بگيريد (مشاوره رايگان)

هر يك از زن و شوهر پس از فوت ديگري از او ارث مي برد و در كنار ساير وراث سهم او محاسبه و به او داده مي شود. توارث بين زن و شوهر هنگامي برقرار مي شود كه رابطه زوجيت آنان دائمي باشد پس در ازدواج موقت يا به اصطلاح عموم صيغه رابطه توارث بين زن و شوهر برقرار نمي شود. در اين مختصر سعي شده به توضيحاتي در اين خصوص پرداخته شود.

مشاوره حقوقي رايگان با وكيل خوب دادگستري

16الي 66567311-021

همين حالا تماس بگيريد (مشاوره رايگان)

1-فوت زوج: با فوت شوهر، همسرش از او ارث مي برد. اگر شوهر داراي فرزنده يا نوه باشد سهم زن يك هشتم و اگر فرزند يا نوه نداشته باشد سهم زن يك چهارم از اموال شوهر است. اما در اينجا بايد به دو نكته توجه كرد. اول آنكه فرقي نمي كند شوهر از اين زن فرزند يا نوه داشته باشد يا زن ديگر، پس اگر شوهر داراي فرزند و يا نوه بود سهم زن او يك هشتم از اموال بجا مانده از اوست.
نكته دوم آنكه، زن از همه اموال به جا مانده از شوهر ارث نمي برد بلكه فقط از 1- اموال منقول مانند، اتومبيل، قالي، طلا و ...2- قيمت بنا و درخت نه عين آن ها يعني اگر اموال به جا مانده از شوهر مبلغ 20 ميليون تومان وجه نقد و يك واحد آپارتمان و صد اصله درخت گردو باشد زن با فرض وجود اولاد براي متوفي فقط از يك هشتم مبلغ بيست ميليون تومان و قيمت آپارتمان و صد اصله درخت گردو ارث مي برد نه از عين آپارتمان و صد اصله درخت و محاسبه قيمت آپارتمان يا صد اصله درخت به اين نحوه محاسبه مي شود كه ساختمان يا درخت با فرض استحقاق بقاء در زمين بدون اجرت ارزيابي مي شوند. يعني قيمت خود ساختمان بدون آنكه ارزش زمين محاسبه شود.
پرسش: اگر شوهر فوت كند و از طبقه اول ورثه اي نداشته باشد يعني پدر، مادر، پدربزرگ يا مادربزرگ و يا فرزند و يا نوه نداشته باشد سهم الارث همسرش چه ميزان است؟
پاسخ: اگر شوهر فوت كند و از طبقه اول ورثه اي نداشته باشد و از وارث طبقه دوم يا سوم ورثه او باشند براي مثال شوهر فقط برادر و خواهر يا عمو و عمه داشته باشد سهم زن از اموال به جا مانده از متوفي يك چهارم خواهد بود يعني باز هم يك چهارم از اموال منقول و قيمت بنا و درختان.
پرسش: آيا زن از سرقفلي هم ارث مي برد؟
پاسخ: بله، همانند ساير وراث از سرقفلي ارث مي برد و سهم او حسب مورد يك چهارم يا يك هشتم آن است.
پرسش: اگر متوفي داراي چند زن باشد تقسيم ارث چگونه است؟
پاسخ: در صورت تعدد زوجات حسب مورد يك چهارم يا يك هشتم اموال به جا مانده از متوفي به همسران او مي رسد كه به طور مساوي بين آنان تقسيم مي شود.
پرسش: آيا بعد از طلاق هم بين زوجين رابطه توارث برقرار است؟
پاسخ: اگر شوهر زن خودش را به طلاق رجعي مطلقه كند هر يك از آن ها كه قبل از پايان عده بميرد ديگري از او ارث مي برد ولي اگر فوت بعد از پايان عده باشد رابطه توارث برقرار نمي شود و در ساير طلاق ها نيز رابطه توارث بعد از طلاق برقرار نمي شود چه قبل و بعد از عده باشد.
البته بايد توجه داشت كه اگر شوهر در حال بيماري همسرش را طلاق دهد (هر طلاقي) و ظرف يك سال از تاريخ طلاق به علت همان بيماري فوت كند زن او از وي ارث خواهد برد، البته به شرط آنكه زن در اين مدت ازدواج ديگري نكرده باشد. همچنين بايد دانست كه اگر مردي در بيماري زني را عقد كند و در همان حالت بيماري و قبل از دخول بميرد زن از او ارث نمي برد ولي اگر بعد از دخول يا بعد از سلامتي از آن مرض فوت كند زن از او ارث مي برد.
پرسش: اگر شوهر غير از زن ورثه ديگري نداشته باشد آيا زن ازهمه اموال او ارث مي برد؟
پاسخ: خير در صورت نبودن هيچ وارث ديگر به غير از زوجه، زن فقط يك چهارم از اموال به جا مانده از شوهر راد به ارث خواهد برد و بقيه اموال در حكم اموال اشخاص بلاوارث است و به ولي امر مسلمين رسيده تا برابر مقررات شرع با آن رفتار شود. اما اگر زن فوت كند و وارثي به جز شوهر نداشته باشد تمام اموال به جا مانده از زن به شوهر خواهد رسيد.
2-فوت زن: با فوت زن شوهر در كنار ساير وارث از اموال به جا مانده از زن ارث مي برد. اگر زن داراي اولاد يا نوه باشد سهم شوهر يك چهارم و اگر نباشد سهم او يك دوم از اموال است و بقيه اموال مابين ساير وراث تقسيم مي شود و اگر زن ورثه اي جز شوهر نداشته باشد تمام اموال به او خواهد رسيد.
پرسش: اگر زني فوت كند و داراي همسر و پدر و مادر باشد، آيا پدر و مادر او از مهريه او ارث مي برند؟
پاسخ: با فوت زن كليه حقوق و مطالبات او به ورثه او مي رسد از جمله حقوق زن مهريه اوست كه اگر در زمان حيات او از شوهر استيفاء و نگرفته باشد اين حق به ورثه اش مي رسد از اين رو در اين مثال پدر و مادر او از مهريه ارث برده و براي محاسبه مهريه سهم شوهر از مبلغ مهريه كسر و مطابق سهم الارث پدر و مادر به آن ها داده خواهد شد

 

مشاوره حقوقي رايگان با وكيل خوب دادگستري

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.