ارث بردن زن حتي در طلاق

مجتمع حقوقي صدف ارائه دهنده برترين راه كارهاي حقوقي-مشاوره حقوقي تلفني رايگان توسط وكلاي پايه يك دادگستري 16-66567311-021

ارث بردن زن حتي در طلاق

۹۲۱ بازديد


16الي 66567311-021

همين حالا تماس بگيريد (مشاوره رايگان)


اگر شوهر، زن خود را به صورت رجعي (طلاقي كه به طور معمول انجام مي‌يابد) مطلقه كرده و در زمان عده فوت كند، زن از اموال شوهر ارث مي‌برد ولي اگر فوت شوهر بعد از انقضاي مدت عده بوده يا طلاق بائن باشد يعني طلاقي كه قبل از نزديكي بوده يا طلاق زن يائسه، طلاق خلع و مبارات (مهرم حلال…. جونم آزاد) يا همان سه طلاقه باشد، ديگر زن از مرد در صورت فوت هيچ ارثي نمي‌برد. ماده ۹۴۳ قانون مدني اين امر را ابراز داشته است.
البته در ماده ۹۴۴ همين قانون آمده كه اگر شوهر در حال اين كه به مرضي مبتلا است زن را طلاق دهد و در ظرف يك سال از تاريخ طلاق به علت همان مريضي بميرد، زن از او ارث مي‌برد حتي اگر طلاق به صورت بائن باشد به شرط آن كه زن در طول اين يك سال شوهر نكرده باشد.
* ارث مرد چند زنه…؟
همان طور كه مي‌دانيم قانون به مرد اين اجازه را داده است كه تا چهارزن را به عقد دائم خود درآورد؛ پس هر يك از اين چهار زن در صورت وجود، از اموال شوهر ارث مي‌برند زيرا كه عقد آنان دائمي و قانوني بوده است.
* ارث بري فرزندان
به طور كلي براساس قانون بايد رابطه ورثه با متوفي كه در اين مورد فرزندان هستند به صورت پدري يا مادري يا پدر و مادري باشد. هر فرزندي كه رابطه نسبي با ميت داشته باشد، از او ارث مي‌برد، مثلا اگر شوهر فوت كند عملا چيزي به فرزند زن كه از مرد ديگر است نمي‌رسد يا برعكس٫
اگر مرد همسر دومي اختيار كند، همسر دوم براي فرزندان فقط زن پدر آنها بوده و در صورت فوتش فقط فرزندان خود او و شوهرش به واسطه سببيتي كه دارد، به مقدار يك چهارم ارث مي‌برد. همچنين در صورت به نام كردن اموال به اسم زن، اگر مرد در قيد حيات باشد، عملي است قانوني حتي اگر تمام اموال باشد و بعد از مرگ وي كسي نمي‌تواند اعتراضي به مالكيت زن بكند.‏ولي اگر مرد پس از مرگ و در وصيت نامه خود، وصيت كند كه خانه‌اي از آن زن شود موضوع متفاوت است.
قانون براساس ماده ۸۴۳ به موصي (وصيت‌كننده) اجازه داده است كه فقط تا ثلث اموال را وصيت كند و اگر وصيت بيش از اين مقدار باشد ورثه بايد اجازه دهند در غير اين صورت از مورد وصيت تا مقدار ثلث حذف مي‌شود.پس اگر در خانه‌اي كه از سوي شوهر متوفي براي زن وصيت شده از لحاظ قيمتي بيش از يك سوم تركه متوفي نباشد، وصيت صحيح است در غير اين صورت در مورد زياده از ثلث بايد ورثه متوفي اجازه دهند.


مشاوره حقوقي رايگان با وكيل خوب دادگستري

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.